Blog Melayu Boleh

Blog Melayu Boleh memaparkan aspirasi, perjuangan, kejayaan dan isu-isu hangat komuniti melayu yang mencipta nama di Malaysia dan di luar negara.Blog Melayu Boleh antara yang Terkini, Terhangat dan Terhebat.Semuanya di Blog Melayu Boleh.

Subscribe

Penyanyi No 1 Asia - Tribute To Sudirman (Melayu Boleh)

Posted by Blogger Boys on Monday, June 1, 2009




Penyanyi No 1 Asia - Tribute To Sudirman (Melayu Boleh)





Sudirman Hj Arshad (25 Mei 1955-22 Februari 1992) merupakan salah seorang penyanyi melayu yang terkenal di Malaysia, Dikatakan penghibur nombor 1 Asia dari Malaysia sebelum Siti Nurhaliza. Anak jati Pahang pertama memenangi Anugerah Penyanyi Asia tahun 1989 di London. Beliau telah diberi jolokan sebagai Seniman Rakyat dan Elvis Malaysia.


Sudirman dilahirkan pada tahun 1954 di Temerloh, Pahang. Anak kepada Haji Arshad yang merupakan seorang bapa penoreh getah bersebelahan dengan rumahnya. Pada tahun 1980 Sudirman telah menerima ijazah doktor falsafah undang-undang dari Universiti Malaya (UM).







 

Semasa hayatnya Sudirman pernah memenangi anugerah Bintang RTM tahun 1977. Beliau pernah membintangi filem Kami sebagai Tookoo (berbunyi "Tuku"). Pada tahun 1986 Sudirman telah mengadakan persembahan konsert sulungnya dihadapan 100,000 orang penonton di Chow Kit, Kuala Lumpur. Lagu yang dinyanyikan oleh beliau ialah Chow Kit Road.



 
Konsert Di Chow Kit Road,Kuala Lumpur 

Tahun 1989 merupakan hari bersejarah bagi rakyat Malaysia apabila Sudirman telah dinobatkan sebagai Anugerah Penghibur Terbaik Asia tahun 1989 di Royal Albert Hall, London. Beliau kini dikenali oleh rakyat Malaysia sebagai anak melayu yang menjadi Penghibur nombor 1 negara dan Asia.


Tanggal 22 Februari 1992, Sudirman Hj Arshad telah kembali ke Rahmatullah di rumah kakaknya di Kuala Lumpur setelah 7 bulan menghidap penyakit pneumonia. Ribuan peminat-peminat setia termasuk Perdana Menteri Malaysia ketika itu Tun Dr Mahathir Mohammad telah menziarahi jenazah Allahyarham yang dianggap sebagai satu kehilangan besar bagi dunia hiburan melayu tanah air. Jenazah Allahyarham telah dibawa pulang ke Temerloh untuk dikebumikan di tanah perkuburan Islam Temerloh.




 

Tribute To Sudirman” yang akan berlangsung pada 5hb sehingga 7hb Jun 2009 dengan kerjasama Istana Budaya. Konsert yang dijayakan oleh beberapa artis tempatan tanahair ini akan mengambil masa selama lebih kurang 2 jam. Ia akan menampilkan lagu-lagu hits daripada Allahyarham Sudirman Hj Arshad.Konsert ini diadakan bagi mengenang jasa-jasa Allahyarham Sudirman Hj Arshad di persada seni Negara, dengan anugerah dan pencapaian Allahyarham semasa hayatnya. Anak melayu yang berjiwa seni, yang tidak boleh ditukar ganti, yang sentiasa diingati setiap kali lagunya berkumandang diradio sehingga masakini. Ianya satu penghormatan besar kepada Allahyarham Sudirman Hj Arshad.Konsert ini juga direka bersesuaian dengan peminat muzik Allahyarham Sudirman Hj Arshad ketika hayatnya masih ada. Diharap dengan adanya konsert ini,jasa-jasa Allahyarham Sudirman Hj Arshad dipersada hiburan melayu akan dikenang dan berada di hati peminatnya sampai bila-bila.Al-Fatihah....!!





Penyanyi No 1 Asia - Tribute To Sudirman (Hindi Song)


 

  Penyanyi No 1 Asia - Tribute To Sudirman (Salam Terakhir)


Allahyarham Sudirman Hj Arshad antara anak melayu yang berjaya dimata dunia...melayu boleh...!!












Related links in Penyanyi No 1 Asia - Tribute To Sudirman (Melayu Boleh):



Tribute To Sudirman Hj Arshad
MySpace-Sudirman Hj Arshad
The Star OnLine
Box Office Malaysia




Stumble It!

0 comments:

Subscribe to: Post Comments (Atom)