Blog Melayu Boleh

Blog Melayu Boleh memaparkan aspirasi, perjuangan, kejayaan dan isu-isu hangat komuniti melayu yang mencipta nama di Malaysia dan di luar negara.Blog Melayu Boleh antara yang Terkini, Terhangat dan Terhebat.Semuanya di Blog Melayu Boleh.

Subscribe

Orang Melayu Ke Angkasa

Posted by Blogger Boys on Thursday, May 7, 2009


Orang Melayu Ke Angkasa

 
Melayu Boleh ..!!!


Tanggal 10 Okt 2007 adalah hari bersejarah buat seluruh rakyat Malaysia. Walaupun China dan Jepun adalah bangsa Asia sedikit terlebih dahulu melahirkan angkasawan, namun tidak ada kurangnya kita yang kini telah meletakkan nama sebaris dengan negara-negara lain yang meneroka angkasa lepas.

Bangsa Melayu sebagaimana bangsa-bangsa lain (seperti juga orang Amerika semasa Amstrong mendarat di bulan dahulu) akan berasa sangat teruja bercampur bangga apabila mampu menyaksikan sendiri sejarah itu. Dan sebagai orang Islam, bukan teruja dan bangga sahaja tapi juga syukur dan insaf kerana berpeluang menyaksikan kebesaran Allah SWT yang berada di luar dari Bumi.

Doktor bedah ortopedik berusia 35 tahun dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berasal dari Seremban itu telah berada 10 hari di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

Beliau berlepas bersama Komander Peggy Whitson dari Amerika Syarikat dan jurutera penerbangan Yuri Malenchenko dari tapak pelancaran Baikaonur Cosmodrome pada pukul 7.21 malam waktu tempatan (9.21 malam waktu Malaysia).



 
Muzaffar,Malenchenko dan Peggy Whitson


Dr. Sheikh Muzaffar juga berkata,dalam entri terakhir sebelum beliau berangkat ke ISS, terasa begitu terharu, tersentuh dan membara pabila membaca ucapan beliau, saya kongsikan ia di sini ..




    To all my beloved Malaysians,

    Today will be my last night on earth before launching to space on the Soyuz capsule. I am very excited for this historic moment. I am very relaxed and calm even to this day. Why ?

    For I know that this is what I have dreamt of since I was 10.
    This is for all the Malaysian people thriving for success.
    This is for all the scientists who has worked hard for the experiments.
    This is for my beloved UKM , MRSM Muar and St. Paul.
    This is for MOSTI and ANGKASA for making this programme a success.
    This is for all the people who believed in themselves.
    This is for those who want to make changes for the better of mankind.
    This is for all the youth hoping to change their mindset.
    This is for all the schoolchildren who will be leaders in the near future.
    This is for all the Malaysian who have believed in the angkasawan programme.
    This is for all the Muslims all over the world.
    This is for all parents who raise their kids to become great achievers.

    And most importantly this is for both my mom and dad who has made me what I am today , who believed in me right from the very beginning and whom have never given up hope in me. Never ever. Thank you Abah & Umi for your blessing and for allowing me to go to space. This is all for you Malaysia !Start dreaming big and believe in them. One day it will become a reality. It took me 25 years to fulfill my dream. And if I could do it, I truly believe you could too!

    Thank you for all your support.
    Love you Malaysia!

    Wassalam
    Dr Sheikh Muszaphar
    Angkasawan Malaysia




Tidak dinafikan program penghantaran angkasawan banyak manfaat kepada negara, walaupun ada segelintir pihak yang masih bersikap sinis dan memandang rendah program ini. Impak program ini begitu besar, ramai kanak-kanak dan pelajar ingin menjadi angkasawan, ini seterusnya menambah minat mereka terhadap sains dan matematik. Kini kesedaran orang ramai tentang angkasawan dan bidang sains dan matematik semakin meningkat.

Walau apa pun...Tahniah kepada Malaysia kerana sudah mampu mencatat sejarah menghantar angkasawan yang berbangsa melayu ke ruang angkasa. Tahniah Malaysia dan Melayu Boleh....!!











Related links in Orang Melayu Ke Angkasa :




National Angkasawan Programme





BuatDuitInternet.com

Stumble It!

0 comments:

Subscribe to: Post Comments (Atom)